NÅR DET OFFENTLIGE LYVER.

Af kontanthjælpsreformen fremgår det klart at myndighederne, herunder kommunerne, skal trække alle oplysninger for den samlevende part som mulig, blandt andet skatte-, bank og indkomstoplysninger. Dette holder ikke i virkeligheden, hvert fald ikke i Herning Kommune.

Nu skal jeg som samlevende afleverer lønseddel til ydelseskontoret i Herning hver måned. Som ansat i kommunen får jeg min lønseddel to hverdage inden månedens udgang i e-boks, altså elektronisk, derfor burde det være en smal sag for lønningskontoret i Herning Kommune også at sende min lønseddel til ydelseskontoret i Herning Kommune, nøjagtig som kontanthjælpsreformen siger.

MEN NEJ sådan arbejder Herning Kommune ikke. Hver måned skal enten jeg eller min kæreste møde op på ydelseskontoret med min lønseddel, trods jeg har givet ydelseskontoret i Herning Kommune fuldmagt til at hente lønseddelen fra kommunens egen lønkontor. Jeg kan dog vælge at sende min lønseddel elektronisk på mail, men har en glimrende erfaring med at den slags forsvinder i kommunen, desværre.

Jeg har derfor spurgt beskæftigelsesministeriet om jeg tager fejl, og fik den klare besked om at Herning Kommune SKAL hente alle oplysninger elektronisk, såfremt de findes elektronisk, hvilket min lønseddel kun gør.

Dette har jeg naturligvis oplyst ydelseskontoret om i Herning Kommune, som kom med det svar, at beskæftigelsesministeriet måtte tage fejl, idet Herning Kommune hverken må, vil eller kan trække lønoplysninger elektroniske. At de ikke må kan kun undre, med mindre kontanthjælpsreformen er i uoverensstemmelse med anden lovgivning. At Herning kommune ikke vil trække oplysninger elektronisk er jo bedste bevis for manglende samarbejde med kommunens borgere, manglende fra ydelseskontorets side og vel et spørgsmål om vilje til samarbejde, hvilket Herning Kommune åbenlys ikke ønsker at deltage i. At Herning Kommune ligefrem ikke kan hente oplysninger elektronisk fra et kontor til et andet kontor i kommunen, viser jo bare hvor tungt og ufleksible systemer, der åbenbart arbejdes med i kommunen. Jeg mener, to kommunale kontorer i samme kommune, der ikke kan kommunikere elektronisk. Den lader jeg lige stå, og håber det kun er Herning Kommune, som arbejder så ufleksibelt.

Jeg kan derfor kun drage en konklusion af to myndigheder, der er vildt uenige. Nemlig at den ene myndighed lyver, eller fortier sandheden, over for borgere. Logisk kan Herning Kommune og beskæftigelsesministeriet ikke begge have ret.

Herning Rådhus

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s