HERNING KOMMUNE ANMELDT FOR GENTAGENDE BRUD PÅ PERSONDATALOVEN

image

Mindst to gange i 2014 brød Herning Kommune Persondataloven ved at videregive fortrolige og personfølsomme oplysninger om borgere til andre. Derfor er der nu indgivet anmeldelse til Datatilsynet af Herning Kommune for brud på persondataloven, idet Herning Kommune ikke har fulgt op på sagerne.

Begge gange har ydelseskontoret beklaget at fortrolige og personfølsomme oplysninger er videregivet med undskyldningen om at en medarbejder har byttet rundt på personnummer mellem en kvinde og mand. Anden gang blev det dog aftalt mellem ydelseskontoret og jeg, at kommunens procedure skulle strammes op og der skulle komme en redegørelse om hvordan fejlene var sket og hvad kommunen har sat i værk for at undgå tilsvarende fejl i fremtiden. Denne redegørelse fra Søren Christensen, direktør for Social- Sundheden og Beskæftigelse er ikke kommet. Den formodet tid ville være lidt over et halvt år, da Søren Christensen sandsynligvis ville være nødsaget til at orienterer kommunaldirektør Lone Lyrskov og borgmester Lars Krarup.

De fortrolige og personfølsomme oplysninger som Herning Kommune mindst to gange i 2014 har videregivet er journalnummer, fuld personnummer (xxxxxx-xxxx), fuld navn og adresse.

Det er naturligvis ikke i orden, at Herning Kommune ikke behandler den slags personfølsomme oplysninger korrekt og ikke tjekker op på hvem kommunen sender oplysningerne til. Ved det andet tilfælde, jeg kender til og som kan bevises via e-boks, lavede jeg aftalen om en redegørelse fra Søren Christensen, var i august 2014 og Social- Sundhed og Beskæftigelse har således haft den fornøden tid til at orienterer kommunaldirektør og borgmester samt sende en redegørelse om hvordan personfølsomme oplysninger kunne sendes til uvedkommende og hvad Herning Kommune ville sætte i værk for at undgå det skete igen fremadrettet.

Nu kan der være flere grunde til jeg ikke har fået en redegørelse fra direktør Søren Christensen, Social-, Sundhed og Beskæftigelse i Herning Kommune. Dog skal det siges, at alle muligheder ligger åben, da jeg har erfaret fra flere borgere, at man i Herning Kommune helst ikke sagsbehandler klager.

Mulighederne er følgende:
1) Sagsbehandleren på ydelseskontoret har ikke taget min klage alvorlig nok og har ikke orienteret direktør Søren Christensen om min klage.
2) Direktør Søren Christensen har ikke taget klagen alvorlig og har derfor ikke orienteret kommunaldirektør Lone Lyrskov og borgmester Lars Krarup om kommunens videregivelse af personfølsomme oplysninger.
3) Man har i Herning Kommune håbet på at jeg efter et halvt år havde glemt sagen og derfor intet har gjort.
Med den manglende redegørelse fra Herning Kommune har jeg derfor kun haft et valg, nemlig at indgive anmeldelse af Herning Kommune til Datatilsynet.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s