TWITTER ELEKTRONISK REKLAMEPOSTKASSE?

Det kan man jo passende spørge sig selv om. Er Twitter et socialt medie eller en elektronisk reklamepostkasse?

2015 har for mig givet svaret, nemlig at Twitter er gået fra at være et socialt medie til en elektronisk reklamepostkasse med op til 19 reklamer, såkaldte promoverede tweets, i tidslinjen på én time flere gange dagligt. Det kan kaldes to ting, som jeg ser det, enten at Twitter er en elektronisk reklamepostkasse eller Twitter spammer sine brugere. Begge dele vil jeg formode ikke er i Twitters interesse.

Derfor deaktiverede jeg min Twitterprofil i fredags. Nu var min eneste kontakt med Twitter en foreningsprofil og en organisationsprofil hvor jeg er medredaktør på. Mærkelig nok har ingen af disse profiler oplevet at få overvældende promoverede tweets, max et par stykker om ugen. Noget som alle vil kunne leve med, og i skærende kontrast til min egen Twitterprofil. Havde dog en formodning om at det kunne gå galt mellem de to profiler og deres facebooksider når jeg deaktiverede min Twitterprofil, hvilket også skete. Så for stadig at kunne være medredaktør i foreningen og organisationen, uden at lave bøvl i det, valgte jeg at aktiverer min Twitterprofil igen natten til onsdag.

Dermed ikke sagt Twitter er taget til nåde igen, heller ikke selvom jeg ikke har fået promoverede tweets hele onsdag. Der er min tillid til Twitter, som socialt medie, nede på frysepunktet og Twitter skal virkelig bevise, at Twitter er et socialt medie og ikke en elektronisk reklamepostkasse. Ét er sikkert, jeg kommer aldrig til at bruge Twitter som tidligere, det vil altid fremover være medie nummer to eller tre. Og hvis min profil igen spammes af Twitter med reklamer, de såkaldte promoverede tweets man kan betale for, så bliver min profil en meget inaktiv Twitterprofil i fremtiden.

Sociale medier kan ødelægge det for sig selv, ved at gå væk fra at være sociale medier til at blive elektroniske reklamepostkasser. Hvilket vil være synd i bund og grund, da det fjerner grundlaget for de sociale medier.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s